Chang Mai

21 januari 2014 - Chiang Mai, Thailand

Mijn reis gaat verder richting het noorden van thailand. Tussen de bergen ligt Chang Mai. Dit is de tweede grootste stad van Thailand. In vergelijkenis met Bang Kok is het niets. De makkelijkste manier om van Bang Kok naar Chang Mai af te reizen is met de nachttrein. Deze trein rijdt in zo'n veertien uur naar Chang Mai. Onderweg stopt de trein vijfentwintig keer. Voor een kaartje betaal je zo'n 500 baht wat ongeveer gelijk staat aan 12,50 euro. Dit is niet zo veel als je bekijkt dat de afstand, op vijftig kilometer na, drie keer de afstand van Eindhoven naar Groningen zou zijn. De trein vertrekt rond de middag en ik zal de dag erna om vier uur 's morgens aankomen. Zo' n lange trein reis klinkt misschien zwaar. Toch valt de reis enorm mee. De verschillende uitzichten en de 'mummy roadworkers' zorgen er voor dat je, je geen moment hoeft te vervelen. 698 kilometer verder kom ik op mijn bestemming aan en ben ik in Chang Mai.

Omdat het vier uur 's morgens is en niks open is valt er nog niks te doen. Daarom besloten we, een engelse jongen van het vorige hostel en ik, om de zonsopkomst te bekijken. Tewijl we aan het rond wandelen waren kwamen we twee fransen tegen die in hetzelfde schuitje zaten. Zij besloten om ook mee te komen kijken. We vonden een rugby veld en gingen op de tribune zitten. Even later begon de zon al op te komen en konden we ergens ontbijten. Met de fransen was het soms lastig te communiceren, aangezien hun engels haast net zo slecht is als het engels van de gemiddelde thai. De inwoners proberen hun best te doen om Engels te spreken, alleen komen ze niet verder dan het hoognodige. Dit leidt soms tot grappige zinnen. Zo zei een thai:''good die'' in plaats van ''good day'' . Na het ontbijt namen we afscheid van de fransen en konden we op zoek naar een hostel. De engelse jongen had er al een geboekt, ik moest nog even zoeken. Al snel wist ik een goede te vinden. Die door de lonely planet wordt aangeraden. Er was nog een kamer over in Julie' s guesthouse. Dit hostel is een zeer gezellige hostel. Maar misschien is het eten er nog wel beter. Na twee dagen ben ik al verslaafd aan de tomato cream soup die niet eens naar tomaat smaakt.

Wat Phra That Doi Suthep

In dit hostel heb ik de eerste avonden bijgeslapen. Om de dag erna fris en fruitig naar Wat Phra Thrat te gaan. Dit is een tempel boven op, de hoogste berg, Doi Suthep. Net buiten Chang Mai. Dit is een van de highlights die changmai te bieden heeft. Om er te komen moet je verschillende trappen op. En als je er dan eenmaal bent lijkt het alsof je tussen de wolken bevind. Het bied een adembenemend uitzicht.

Muay Thai

Naast het bezoeken van verschillende tempels valt er genoeg te doen hier. Zo worden er verschillende trips aangeboden. Een bezoekje aan de het tiger kingdom of een trekking met olifanten behoord tot de mogelijkheden. Een ander optie wat je hier zeker niet kunt nalaten is een muay Thai wedstrijd bezoeken. Muay Thai is de volkssport hier en elke avond worden er wel wedstrijden gehouden. De sport is hetzelfde als boksen met het verschil dat knieën, ellebogen en benen wel zijn toegestaan. Er wordt een hele show van gemaakt. Zo beginnen ze met traditionele dansen en kan het vechten beginnen.  Er worden zeven wedstrijden gehouden. En een speciaal gevecht. Dit was het leukste gevecht. Hier stonden zes man in de ring, waarbij ze geblinddoekt werden, te vechten. Dit leidde tot hilarische momenten. Vooral toen de scheidsrechter, voor zijn eigen veiligheid, zich er mee bemoeide. Hij duwde af en toe iemand aan de kant zo dat hij zelf niet uit het niks een rake klap zou ontvangen. Hier heb ik me een avondje prima vermaakt.

Helaas vliegt de tijd in Chang Mai en wil ik niet te lang op dezelfde plaats blijven. Anders mis ik andere leuke plekken. Daarom ga ik na acht nachten weer verder naar een andere bestemming. Deze keer ga ik richting Laos.

1. Arnold van cleef:
    28 januari 2014
    Toch mooi als je frans kunt. Heb het filmpje van de blinde boksers gezien was mooi. Salut Arnold