Vietnam

11 februari 2014 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Vietnam
Eindelijk kom ik aan in Vietnam. Dit ligt ten oosten van Laos, onder China en aan de golf van tonkin.

Vietnam heeft een tal van mogelijkheden te bieden. Enkele leuke plaatsen om te bezichtigen zijn o.a. Ho chi min city, Heu, Hoi An en Sapa. Ik start in de hoofdstad namelijk Hanoi. Om vanaf hier, via de Hoi An de oostkust naar beneden af te reizen, naar Ho chi min city.

Hanoi
Na mijn aankomst heb ik drie km gelopen op zoek naar een hostel. Het aanspreken van een andere backpacker om te vragen waar de hostels zich bevinden werkte ook niet. Er waren namelijk nergens backpackers te vinden. Het toeval wilde dat een Vietnamese touristen informatie medewerker me tegen het lijf liep. Hij kon mij in vloeiend Engels, wat eerder uitzondering van de regel is, vertellen dat alle hostels zich in het 'old qauter' waren. Drie km doorlopen en dan zou ik er zijn. En inderdaad daar waren de hostels. Na nog eens een uur afgezocht te hebben naar 'Hanoi Backpackers 2' kon ik eindelijk slapen. In Hanoi lijkt elke straat op elkaar, vooral als je nieuw bent. Mijn hostel lag in Ma May straat , twee straten verderop was het al lastig om de weg terug te vinden.

Tet
Tijdens mijn verblijf is het belangrijkste feest in Vietnam gaande. Het nieuwjaarsfeest, Tet. Rondom het meer zijn er allerlei versieringen en net als in Nederland wordt er vuurwerk afgestoken. Met het enige verschil dat de Vietnamezen de Chinese kalender hanteren. Daarom valt oudjaar op de 30ste en nieuwjaar op de 31ste van januari. Rond middernacht verzamel ik me met een groepje van het hostel bij het meer om vuurwerk te kijken. De overheid heeft flink uitgepakt, met een vuurwerkshow van een halfuur worden zo'n 20.000 mensen vermaakt. Ook een televisiestation is aanwezig om het vast te leggen. Na de show werd mijn visie over de aanwezige engelsen nogmaals bevestigd, als een engelse jongen besluit een tattoo te nemen. Hoe kun je het jaar beter beginnen dan een tattoo te nemen. Hij had alleen nog niet concreet een idee wat voor tattoo. Toen een andere jongen voor de grap "same same, but different" opperde, was hij er na vijf minuten overwegen uit. "ja, dat wordt het". Het enige waar nog over gepraat moest worden was het lettertype en de prijs. Een kwartier later had hij, "same same, but different", op zijn kont!

Halong Bay
Na Tet is het tijd voor een een uitstapje. Op slechts drie km rijden vanaf Hanoi ligt een van de grootste trekpleisters van heel Vietnam. Namelijk Halong Bay of zoals ze in het Vietnamees zouden zeggen Vinh ha long. Dat betekent 'de baai van de dalende draak' . Deze filmset van de achtiende james bond fim, tomorrow never dies (1997), waarin pierce brosnan de hoofdrol vertolkt, heeft een omvang van 1553 km2. Hierin bevinden zich meer dan 1600 eilanden. De uit de zee oprijzende vreemd gevormde kalkstenen rijken tot aan een hoogte van honderd meter. Er zijn verschillende grotten en spelonken verborgen in de vele rotsen. En in 1994 is deze natuurschoonheid op de werelderfgoedlijst van de Unesco gekomen. De enige mogelijkheid om hier te komen is per boot. Ik heb een trip van twee dagen en een nacht geregeld om deze 'highlight' te aanschouwen. Vanaf de haven, Hóng hà, vaar ik met de boot de Sunrise naar Cátbà island. Na een klein halfuurtje varen, vaar ik tussen de vele kalkstenen rotsen, wat voor een imposant uitzicht zorgt. De ene oprijzende rots nog groter dan de ander. Iedereen op de boot werd er stil van. Overal om je heen zijn reusachtige rotsen de boot waarop je dreef voelde opeens klein aan en het leek alsof je een documentaire van Planet earth aan het kijken was. Na enkele uren te varen meren we aan en krijgen we een tour door een cave. 's avonds was er alle tijd om een pilsje op het dek te nuttigen. Na een gezellige avond op zee, waarbij de omgeving voor een heel bijzondere sfeer zorgde, was de eerste dag voorbij gevlogen. Op de boot had ik heerlijk geslapen in de cabinehut. De boot ging op en neer waardoor je wel even goed op moest passen 's morgens als je nog niet helemaal wakker was. Nadat ik nog even het roer om gegooid had en van bakboord naar stuurboord ging was het de hoogste tijd om Halong city en Hanoi te verlaten. De reis gaat verder richting het zuiden, waar ik via Hoi An, mijn eind bestemming in  Vietnam bereik. Op naar Ho Chi Min City!

1. Wim van Uden:
    12 februari 2014
    Hallo Arno, nog proficiat met je verjaardag.

De boottocht wil ik ook wel een keer doen.
    Als je de foto's op google kijkt van halong bay ziet het er indrukwekkend uit. Maar als je er tussendoor vaart zal het nog veel mooier zijn.
  2. Arno:
    12 februari 2014
    Thanks! Ja, de foto's zijn leuk maar als je er zelf doorheen vaart is net iets leuker. Zeker de moeite waard om eens langs te gaan . En het niet alleen vanuit de lucht te zien zoals op de google foto's.