Southeast Asia trip!

6 januari 2014 - Bangkok, Thailand

Sinds een aantal jaar is er bij mij het idee ontstaan om ooit nog eens een langere reis te gaan maken. Wel was het verstandig om mijn studie eerst even af te ronden. Nu mijn diploma in the pocket is, staat er niks meer in de weg, en is het moment daar om dat idee werkelijkheid te maken. Tel daarbij op dat de arbeidsmarkt nu door de huidige crisis volledig op zijn gat ligt, waardoor de banen niet voor het oprapen liggen, kortom  des te meer reden om van deze tijd gebruik te maken. En dat zal ik doen ook, want de komende drie maanden (van 3 januari tot en met 4 april) ga ik backpacken door Zuidoost Azië!

Het idee
Alleen met een idee ben je er natuurlijk nog niet. Enige vorm van  een voorbereiding, in plaats van op de bonnefooi naar de andere kant van de wereld te reizen, is dan op zich wel handig. Hoewel reizen met alleen een ticket en een aantal vaccinaties natuurlijk ook wel iets heeft. Echter is dit eerder voor de wat ervarender reiziger weggelegd waaronder ik mezelf vooralsnog niet kan tellen. Het eerste wat duidelijk moest zijn was welke bestemming ik zou gaan aandoen. Dit was vrij makkelijk te kiezen. Azië trok al langer mijn interresse. Ook is Azië relatief goedkoop ten opzichte van sommige andere continenten. Daarnaast zijn er verschillende landen te vinden waar het wat makkelijker is om te backpacken. En 'last but not least' het is er erg rijk aan cultuur. Deze voordelen hebben mij overtuigd om door de landen; Thailand, Cambodja, Maleisie en Singapore te reizen. (Althans dat is het plan vooraf) Thailand, het land van de glimlach, wil ik graag heen om een aantal bounty eilanden te bezichtigen. Cambodja heeft een van de wereldwonderen in huis, namelijk Angkor Wat, wat ik niet aan me voorbij wil laten gaan. Maleisie lijkt me leuk om te ontdekken, met dit land ben ik het minst bekend, en om Kuala Lumpur een keer te zien. Als laatste Singapore, als ik er dan al zo dicht bij ben kan ik het natuurlijk niet nalaten om er eens een kijkje te nemen.  Nadat mijn keuze definitief was kon het voorbereiden beginnen.

Voorbereiding
Waar moet je beginnen?! Het eerste wat ik gedaan had, was een lijstje maken met hetgeen wat ik allemaal nodig had. Backpack, Visum, Vliegtickets,  Vaccinaties etc... Na dit overzichtelijk gemaakt te hebben bleek dat er nog genoeg geregeld moest worden. Toch was dit niet hetgeen wat het meest lastige was. In de lonelyplanet staat precies een tijdschema, met alles wat je moet regelen, voor een bepaalde tijd voor dat je gaat. Echter stond hier ook een toepasselijke citaat bij weergegeven:
  "All you' ve got to do is decide to go an the hardest part is over. So go!'' (Tony Wheeler, cofounder - Lonely planet

Makkelijk gezegd natuurlijk! Toch zou ik waarschijnlijk hetzelfde zeggen als ik de schrijver was van een van de bekendste travel guides. Wel zit er een kern van waarheid in. Zodra je van plan bent om een reis te maken, en definitief besloten hebt om te gaan, volgt de rest vanzelf.

1. Arnold van cleef:
    28 januari 2014
    geniet er van en veel plezier.